De e-bike wint steeds meer terrein ten opzichte van de traditionele fiets. Steeds meer Nederlanders besluiten over te gaan op de aankoop van een elektrische fiets. De reden hiervoor is tweeledig. Zien fietsen doet fietsen: de tijd van seniorenfietsen ligt al geruime tijd achter ons. Ook jongere fietsers zien de voordelen in van een fiets met trapondersteuning. Daarbij komt nog dat de aanschafprijzen van e-bikes de afgelopen jaren flink gezakt zijn.
E-bike met middenmotor of voorwielmotor
De meest voorkomende e-bikes zijn uitgerust met een midden- of voorwielmotor. Achterwiel aangedreven e-bikes komen in mindere mate voor: je vindt ze met name in speed pedelecs en transportfietsen. Middenmotors kennen een ongekende populariteit: voor veel e-bikers is een middenmotor echt een must-have. Toch heeft een e-bike met voorwielmotor meer voordelen dan je denkt!
Voordelen van een e-bike met voorwielmotor
- Voordeliger in aanschaf
Een e-bike met voorwielmotor is vaak goedkoper in aanschaf dan een e-bike met middenmotor. De reden hiervoor is te vinden op technisch vlak: de techniek van een middenmotor is vele malen complexer dan te vinden is in een e-bike met voorwielmotor. Daar is de techniek simpeler maar robuuster, wat de ontwikkel- en productiekosten lager houdt. En dit merk je in de aanschafprijs!
- In iedere versnelling wegrijden
Op een e-bike met middenmotor kan je in iedere versnelling wegfietsen. Door de rotatiesensor werkt de trapondersteuning al zodra je wegrijdt. Een middenmotor werkt met een trapkrachtsensor, die gemonteerd zit in de trapas. Je moet de pedalen dus eerst één keer rondgedraaid hebben, voordat er trapondersteuning geboden wordt. - Stiller tijdens gebruik
Middenmotoren met hun inwendige tandwieloverbrenging maken geluid. Een e-bike met voorwielmotor heeft geen tandwielsysteem, waardoor de motor geruisloos is. - Geschikt voor alle schakelsystemen
Een e-bike met voorwielmotor is geschikt voor ieder schakelsysteem. Of je nu een naafversnelling of derailleurversnelling wenst, beide systemen zijn geschikt. Een naafversnelling is een gesloten systeem dat vrijwel altijd in combinatie met een dichte kettingkast wordt gebruikt. Een naafversnelling is duurder, maar weinig onderhoudsgevoelig. Een derailleurversnelling is eenvoudig en heeft meer versnellingen dan een naafversnelling. Deze manier van schakelen wordt veel op racefietsen en mountainbikes toegepast. Ook in heuvelachtig terrein komt de derailleurversnelling goed tot zijn recht. Keerzijde is dat een derailleurversnelling onderhoud nodig heeft: door het open systeem heeft vuil alle kans om zicht tussen de schakels van de ketting en de tandwielen te nestelen. Regelmatig schoonmaken is dus nodig!
Meer voordelen dan gedacht
Een e-bike met voorwielmotor heeft dus meer voordelen dan vaak wordt gedacht. Maar waarom gaat de voorkeur dan zo vaak uit naar een middenmotor?
Bij een middenmotor ligt het zwaartepunt van de fiets laag en centraal, namelijk tussen de trapas. Bij een e-bike met voorwielmotor is de motor in het voorwiel geplaatst. Voor velen voelt dit aan als het gevoel om ‘voortgetrokken’ te worden, terwijl een middenmotor ervaren wordt als ‘wind in de rug’. Voor oudere fietsers of wanneer je problemen met je evenwicht ervaart is een middenmotor gunstiger, vanwege de stabiliteit en gewichtsverdeling.
Maar welke fiets is het beste voor mij? Daar kom je maar op één manier achter: ga zelf proeffietsen op een e-bike met voorwielmotor of met een middenmotor. Alleen zo ervaar je de verschillen in rijbeleving en rijeigenschappen!