Hoe zorg je ervoor dat je meer kunt verkopen aan je zakelijke klanten? Dat wil toch iedereen weten! Want als je een B2B webshop hebt, wil je daar zo veel mogelijk omzet uit halen. Met deze 5 tips moet dat wel lukken!

Tip 1: Aan de slag met SEO

Met Search Engine Optimization (SEO) kun je ervoor zorgen dat je meer bezoekers vanuit Google naar je webshop trekt. Want niet alleen de gewone consument, maar ook zakelijke inkopers gebruiken Google om het geschikte product te vinden. Zij zoeken wel op een andere manier en hun zoekproces is langer en complexer, maar dat maakt je zichtbaarheid in Google juist des te belangijker. Wanneer jij als B2B webshop goed en tijdens het hele aankoopproces goed zichtbaar bent in Google, kun je je concurrent een stapje voor zijn.

Tip 2: Verkopen via online marktplaatsen

Wil je veel nieuwe mensen bereiken en je bekendheid vergroten? Dan is het verkopen via online marktplaatsen wellicht een goed idee voor jou. Hiermee kun je zonder al te veel moeite een groot publiek bereiken. Ze raken meteen vertrouwd met jouw producten en leren je webshop beter kennen. Een volgende keer bestellen ze dan mogelijk meteen in jouw webshop. Op deze manier kun je meer verkopen vanuit je webshop en je omzet verhogen.

Tip 3: Belangrijke rol voor je salesteam

Onderschat niet de rol van je salesteam. Vaak wordt gedacht dat je traditionele verkopers overbodig zijn wanneer je je gaat bezighouden met B2B e-commerce, maar dit hoeft zeker niet zo te zijn. Het is juist belangrijk om je e-commerce activiteiten goed te integreren in je organisatie, zodat je verkopers hun handen vrij hebben om zich bezig te houden met voor hen belangrijkere zaken. Je webshop zorgt ervoor dat er veel geautomatiseerd kan worden, waardoor je salesteam zich kan focussen op advies en strategie en het binnenhalen van de grote klanten.

Tip 4: Een PIM systeem

Met een Product Information Management (PIM) systeem kun je de producten in je B2B webshop voorzien van complete en actuele productinformatie. Door je product content aantrekkelijk en relevant te maken, kun je je onderscheiden van de concurrent die dezelfde producten aanbiedt. Bovendien zorg je ervoor dat de content op ieder kanaal hetzelfde is, wat een professionele uitstraling heeft.

Tip 5: Inbound marketing met marketing automation

Outbound marketing is een veelgebruikte strategie in B2B organisaties. Hierbij houd je je bezig met het actief benaderen van de doelgroep, maar hiermee bereik je niet altijd de mensen die je wilt bereiken. Met inbound marketing zorg je met aantrekkelijke en relevante content voor dat de klant naar jou toe komt. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld marketing automation gebruiken. Het voordeel hiervan is dat je ook nog data kunt verzamelen die je kunt gebruiken voor het benaderen van de doelgroep. Omdat je meer over hen weet, kun je je specifiek richten op de mensen die relevant voor je zijn.