Het opstarten van een eigen bedrijf is erg spannend en leuk, maar er komen ook een paar saaie dingen bij kijken. Denk hierbij aan de administratie, je ontkomt er niet aan. Als je niet veel verstand hebt van administratie kan het in het begin best een rommeltje zijn. Maar als je administratie overzichtelijk is, kan je dit op den duur erg veel tijd besparen. Deze tijd kan jij dan weer gebruiken voor een avondje ontspannen met Netflix.

Waar moet ik beginnen?

Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Bij de administratie kan dit ook het geval zijn. Het is erg aan te raden om voor de administratie van je eigen bedrijf een zakelijke rekening te openen. Zo kun je gemakkelijk zien wat je uitgeeft en wat er binnenkomt zonder dat je persoonlijke in- en uitgaven ertussen staan.

 

Je begint vervolgens met het in kaart brengen van je inkomsten en uitgaven. Maak van tevoren een goed plan waar duidelijk op staat hoeveel je kan uitgeven en hoeveel er ongeveer binnenkomt. Soms kom je er ook pas veel later achter dat bepaalde kosten fiscaal aftrekbaar zijn. Daarom is het erg handig om alle bonnetjes en facturen te bewaren.

werken

Nauwkeurigheid is belangrijk

Om jouw administratie zo overzichtelijk mogelijk te houden, moet je vanaf het begin een systeem aanbrengen. De hoeveelheid administratieve gegevens zal namelijk erg snel toenemen en dit kan snel rommelig worden. Zet bijvoorbeeld verschillende bakjes op je bureau met inkomende facturen, uitgaande facturen en bonnen. Probeer je administratie om de twee weken of maandelijks bij te houden. Houd er ook rekening mee dat je je als ondernemer moet houden aan de bewaarplicht. Dit houdt in dat je je administratie zeven jaar moet bewaren.

Schakel hulp in

Als je bedrijf groeit, zal ook je administratie groeien. En meer administratie betekent ook meer werk. Als je dit allemaal zelf doet, zul je geen tijd meer hebben voor je avondje Netflix. Een goede oplossing is dan het uitbesteden van de administratie. Wil je zelf toch nog wel inzicht hebben in je administratie? Huur dan een boekhouder of accountantskantoor in. Met deze deskundigen kun je soms een kopje koffie drinken en de administratie met elkaar bespreken.