Als je zelf een bedrijf hebt herken je de grote frustratie van te late betalingen van je klanten. Het wordt nog vervelender als klanten na herhaaldelijk herinneren nog steeds niet tot betalen overgaan. Het worden dan zogenaamde dubieuze debiteuren. De vraag is altijd hoe ga je daar mee om en hoe zorg je dat je de vordering alsnog op de rekening binnenkrijgt. De moeilijke balans hierin namelijk dat je in sommige gevallen de klantrelatie met deze dubieuze debiteuren in strand wil houden. Je toonzetting zal dus passend moeten zijn om beiden doelen te bereiken. In dit blog vertellen we je graag meer over hoe je dat binnen je debiteurenbeheer inregelt.

Hoe voorkom ik dubieuze debiteuren

Uiteindelijk leveren dubieuze debiteuren te weinig heb. De tijd en aandacht die nodig is om de factuur betaald te krijgen levert vaak niet op aan wat je factureert richting de betreffende klant. Hierom is het verstandiger om in het sales traject te voorkomen dat er een relatie wordt aangegaan met een potentiële dubieuze debiteur. Je kunt dit doen door een zogenaamde kredietwaardigheidscheck te doen voordat u de klantrelatie aan gaat. Deze geeft een beeld in hoeverre deze potentiële klant in staat is de facturen tijdig te betalen. Een kredietwaardigheidscheck kunt u doen door een speciaal bureau. Het is ook soms heel goed mogelijk het zelf te doen. Als u zaken wil gaan doen met een rechtspersoon dan kunt u behoorlijk veel financiële informatie opvragen bij de Kamer van Koophandel. Onder andere de balans en de winst en verliesrekening worden vaak gedeponeerd. Hiermee krijgt u inzicht in de vermogenspositie en de rentabiliteit van het bedrijf. Als je in je opleiding enigszins bent opgeleid op het gebied van bedrijfseconomie dan kan je over het algemeen een redelijk beeld vormen van de kredietwaardigheid van een partij als je deze gegevens hebt.

Hoe dubieuze debiteuren aan te pakken

Er zijn niet veel bedrijven die heel actief vooraf toetsen of een partij kredietwaardig is. Hierdoor loop je bij het debiteurenbeheer tegen de dubieuze debiteuren aan. Van belang is om er strak op te zitten. Als de betalingstermijn is overschreden stuur dan kort daarna de herinneringsfactuur. Logische termijn is om dat binnen 5 dagen te doen en om in de herinneringsfactuur een betalingstermijn van 7 dagen te hanteren. Als deze betalingstermijn ook wordt overschreden dan is het verstandig telefonisch contact te zoeken met de klant. Als het een dubieuze debiteur is kan je bijvoorbeeld wel een strakke betalingsregeling treffen. De kans dat de betaling dan binnenkomst op redelijk korte termijn is dan het grootst.